VaVER – Rozhraní příjemců dotací IS VaVaI
Odkazy na manuály:
Rozhraní VaVER
https://www.isvavai.cz/prijemce/
Manuály VaVER
Manuál příjemce pro práci s VAVER 2024
Manuál správce pro práci s VAVER 2024
Často kladené dotazy k VAVER 2024
Manuály VaVER na youtube
https://www.youtube.com/channel/UC5mTGQ_cJMs2Y8XL1eZ4-cg
Manuály na stránkách podpory ASEP k VaVER
https://asep-portal.lib.cas.cz/pro-zpracovatele/podpora/#vaver
Dotazy zpracovatelů ASEP
Potřeboval/a bych poradit, kde a jak žádat, pokud chceme nechat certifikovat databázi vznikající z vědeckého projektu pracoviště AV ČR jako „specializovanou veřejnou databázi“?
Specializovaná veřejná databáze musí být schválena kompetenčním příslušným orgánem, což bývá poskytovatel finanční podpory, ze které byl výsledek vytvořen.
Pokud to bude AV ČR, obrťtte se na tajemnici Komise pro posouzení specializovaných veřejných databází, Danielu Petruvovou (odbor podpory vědy KAV) petruvova@kav.cas.cz, T:221 403 407.
Jak řešit případ kdy se středník (nepovolený znak v RIV) vyskytuje přímo v názvu publikace?
Místo středníku použijte čárku. Pokud se však ve vyhledávání v RIV zadá středník, pak se záznam
opravdu nenalezne, resp. do vyhledávače zadávejte buď část názvu před středníkem nebo část za
ním. Případně vyhledávejte dle jiných kritérií, např. dle roku sběru dat, roku uplatnění, jména tvůrce
výsledku nebo zadejte pouze část názvu výsledku.
Jakým způsobem zapsat počet autorů u článku ve WOS kde jsou kromě autorů uvedeny i týmy?
V rámci předávání dat do IS VaVaI je možné zadávat pouze samotné tvůrce výsledku, nikoliv autorské kolektivy či skupiny
V RIV jsou naše dva výsledky se shodným názvem (v ASEPu jako články z časopisu,v RIV jsou oba dva výsledky jako O). Tyto dva výsledky se v RIV spojily do jednoho záznamu, i když se jedná o dva různé články. Jak tuto situaci řešit?
Každý druh výsledku má specifické údaje, pomocí kterých je výsledek identifikován. U druhu dokumentu O je to název. Pokud je název stejný, výsledky se spojí do jednoho záznamu se dvěma výskyty. Řešením této situace je oprava záznamů – přidání nějakého rozlišení do názvu jednotlivých záznamů např. (Received November 15, 2017) nebo přidání DOI za název výsledku.
(U ostatních druhů dokumentů je ověřováno např. u B – odborná kniha – ISBN nebo název, J – článek v odborném periodiku – ISSN, druh nebo název,
F – užitný vzor – druh dokument, kód (číslo) užitného (průmyslového) vzoru) atd.
Vědec mě požádal, abych zapsal/a nový záznam a co nejdříve ho poslal/a do RIV na žádost poskytovatele. Je ale již po termínu odevzdávání dat pro poskytovatele a data máme všechna odevzdaná.
Zapište záznam a napište na arl, abychom změnili rok sběru na aktuální (termín odevzdání byl ukončen, ale ve VaVERu je stále stejný rok sběru). Poté si záznam vyexportujete pomocí exportu X7.1, který slouží pro export jednotlivých záznamů (po termínu). Soubor/y poté naimportujete do VaVERu a předáte poskytovateli. Více k exportu X7.1 viz
Je někde vidět, jakou opravu jsme v RIV provedli?
Ano, u každého záznamu v RIV v sekci „Ostatní informace o výsledku“ se zobrazí poslední verze oprav např. (v2.0). Pokud na verzi kliknete, zobrazí se údaje, které se v záznamu měnily. Změny v záznamu jsou také k dispozici v rodokmenu změnového záznamu ve VaVERu. Změny záznamu v ASEP jsou vidět v klientovi ARL v chronologii.
Zde se jedná o 2. verzi záznamu:
Zde je vidět, že oproti první verzi přibylo utwos a změnil se poddruh J:
Zjistil/a jsem, že náš záznam v RIV má chybný rok vydání. Jak ho můžu opravit?
Pokud je v záznamu chybný rok vydání, záznam se musí z RIV smazat a opravený znovu poslat. Nejdříve zjistěte, zda byl výsledek v RIV hodnocený. Pokud ne, zadejte požadavek na opravu na stránce ASEP. Pokud na požadavek spěcháte, napište email na arl@knav.cz. Nejdříve záznam z RIV smažete – RIV – V-vyřazení – nové vyřazení – zadáte kontrolní čísla za všechny poskytovatele. V editaci záznamu vyplníte důvod vyřazení „chybný rok uplatnění výsledku“ a předáte správci a poskytovateli. Až bude záznam v RIV smazaný (kontrola v RIV podle názvu), můžete importovat do RIV opravený záznam. Pokud je v záznamu spolupráce, kontaktujte zpracovatele spolupracujícího ústavu, aby také provedl mazání a následné poslání opraveného záznamu.
Ve kterých případech se výsledek v RIV neopravuje, ale vyřadí se a posílá znovu?
Výsledek se neopravuje, ale maže z RIV v těchto případech: pokud se jedná o duplicitní výsledek, chybný rok uplatnění výsledku (rok vydání) nebo u chybně zadaného předkladatele.
Kterému poskytovateli se odevzdá záznam s velkou výzkumnou infrastrukturou?
Velká výzkumná infrastruktura se exportuje do souboru pro MSM.
Při opravě výsledku ve VaVERu vybíhá upozornění: „Autor/autoři nemají RČ.“, i když rodná čísla v záznamu máme?
Ano, občas se u oprav stane, že zmizí některé údaje. Ve VaVERu v sekci změny je i upozornění:
Stačí si otevřít editaci záznamu a v sekci Tvůrci výsledku u autora v editaci autora doplnit rodné číslo ručně.
Toto se týká i identifikačního čísla autora.
Přihlásil/a jsem se do aplikace VaVER a nenastavil/a si roli správce. Lze to udělat dodatečně?
Ano. Přihlásíte se do VaVER jako příjemce, přejdete do záložky Předání dodávky dat. Systém bude chtít vyplnit vaše telefonní číslo, na které vám přijde kód pro přihlášení. Zadání tel. čísla vyžaduje VaVER při každém přihlášení správce.
Podrobněji viz prezentace ze semináře.
Může mít pracoviště AV ČR více zaměstnanců s přístupem do VaVER s tím, že jen jeden z nich je správce?
Ano, u ústavů, kde je více zpracovatelů, je to možné. Tito zaměstnanci pak pracují pouze v modulu příjemce – dodávky dat.
Záznamy předají správci, který je následně odevzdá poskytovateli.
Exportují se soubory pro každého poskytovatele zvlášť? Např. export AVO, export MSM?
Ano. Exportujete si všechny záznamy pro všechny poskytovatele najednou. Ty uložíte, přihlásíte si do VaVER a uděláte import. Pokud máte malý počet poskytovatelů a záznamů, můžete importovat všechny záznamy najednou. Pokud máte větší počet záznamů, můžete je importovat postupně za jednotlivé poskytovatele.
Kde v RIV najdu informaci, zda byl konkrétní výsledek hodnocený, a je tudíž nutné požádat o jeho odemčení?
Hodnocené výsledky najdete v RIV v rozšířeném vyhledávání např. podle IČO – zde si můžete zvolit i roky hodnocení – viz printscreen. Podrobný návod
Na semináři VaVER zaznělo, že nebude potřeba vytvářet xml soubory pro jednotlivé poskytovatele, že to správce pošle v „jednom balíku“. Je to opravdu tak? V prezentacích je uvedeno, že jako příjemce budu vytvářet xml soubory pro jednotlivé poskytovatele. V dalším kroku (jako správce) se to opět spojí?
Soubory pro jednotlivé poskytovatele můžete vyexportovat najednou, poté je po jednom importovat do VaVERu a odeslat správci a poskytovateli se mohou najednou.
Jak mám při importu do VaVERu rozdělit 1200 záznamů?
Do rozhraní VaVER můžete v jednom kroku nahrát soubor o velikosti max. 50 MB (bez ohledu na počet záznamů). Importovat můžete samotný soubor typu .VAV, .XML nebo více souborů zabalených v archivu typu .ZIP.
Naimportovat lze soubor do 50 MB, limit počtu záznamů se týká výhradně předávání správci, poskytovateli. Při větším množství záznamů tedy budete předávat záznamy po 800 (maximální možný počet záznamů na stránce).
Kdy (před 31. 5.) začít kontrolovat, zda poskytovatel předal data do RIV?
Na semináři vvi bylo doporučeno, že v případě, kdy data nebudou odevzdána do RIV, je vhodné kontaktovat poskytovatele cca v polovině května.
Může se stát, že nám může poskytovatel vrátit odevzdané záznamy do 31.5.?
Ano, pokud poskytovatel shledá záznam jako chybný, může ho správci vrátit zpět k opravě, popř. celý záznam zamítne.
Také se stává, že poskytovatel po odevzdání dat kontaktuje vědce, aby dodal výsledek k projektu, pokud výsledek chybí v odevzdané dávce.
Kde najít kontaktní e-maily/osoby u jednotlivých poskytovatelů a termíny odevzdání dat?
Termíny a kontakty poskytovatelů jsou zveřejňovány každý rok viz https://www.isvavai.cz/is?s=dokumenty-ke-stazeni v sekci Termíny předávání údajů do IS VaVaI.
Pro rok sběru 2023 jsou termíny a kontakty zde: https://www.isvavai.cz/dokumenty/TerminyPredavani_Prijemci_2022_v0.pdf
Když předá správce záznamy poskytovateli, tak to předá jako P, když se to vyexportuje, je to E?
Nejdřív jsou záznamy označeny jako O – odeslané. Když je poskytovatel nahraje do RIV, tak se tam objeví E – exportované. P – připravené je možné záznamy odeslat.
Můžete popsat, jakým způsobem je možné si zadávání dat do VaVER vyzkoušet? Např. si vybrat starší záznamy, ve VaVER s nimi pracovat a pak je smazat.
Můžete si vyexportovat např. záznamy z letošního roku sběru, pokud je máte bez chyby. Poté je můžete naimportovat do VaVER a můžete s nimi pracovat až do té chvíle, než je pošlete poskytovateli. V prezentaci o zadávání nových záznamů do VaVER je vysvětlená práce se záznamy, až do chvíle, kdy se záznamy předávají poskytovateli/em.
Pravděpodobně jsem odeslal/a výsledek poskytovateli? Ale vlastně nedokážu poznat, v jaké fázi práce se systémem se nacházím. Pokud jsem výsledek odeslal/a, lze to nějak vrátit?
Je možné, že jste jen odeslala výsledek správci (tj. pořád zůstal u vás, zpracovatel = správce). Podívejte se do rodokmene záznamu. Jestliže vidíte ve sloupci VV stejnou ikonu jako níže, předala jste výsledek od příjemce ke správci. (VV – správce subjektu, PS – poskytovatel subjektu, UV – úřad vlády; popisek se objeví po najetí myší na název sloupce).
V případě, že byl záznam již odeslán, musíte se obrátit na poskytovatele a požádat ho, aby záznam zamítl, tím se Vám vrátí zpět do modulu správce.
Předané záznamy správci uvidíte v části pro správce (kliknete nahoře na Předání dodávky dat). Odtud je možné záznamy odesílat poskytovateli. Pokud má záznam status C – čekající, odeslán poskytovateli není.
V manuálu jsem nenašel/šla informaci, jestli a kde průvodku v aplikaci VaVER najdu. Data se jinak podle všeho odeslal/a v pořádku, ale nemám teď potvrzení, že jsem je odeslal/a.
Při odevzdávání dat poskytovateli si můžete průvodku uložit kliknutím na odkaz v zeleném rámečku.
Průvodku z VaVERu si lze zpetně uložit z rodokmenu – detail záznamu – průvodka k záznamu – jedná se o průvodku pro celou dávku.
Musíme vytvářet průvodku z ASEP a vyplňovat číslo jednací?
Průvodku vytvářet nemusíte. Tuto možnost ale v ASEP ponecháváme pro případ, že vaše pracoviště používá spisovou službu a potřebujete průvodku s číslem jednacím k archivaci. Průvodka, kterou vytvoří VaVER, obsahuje číslo jednací VaVER, ne z ASEP. Průvodku z VaVER doporučujeme ukládat také.
Průvodku z VaVERu si lze zpetně uložit z rodokmenu – detail záznamu – průvodka k záznamu – jedná se o průvodku pro celou dávku.